FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt02/04/2012

Rätt till RUT-avdrag när utländsk inkomst undantagen från skatt enligt sexmånadersregeln

Hej Lawline! Jag har blivit erbjuden att jobba utomlands för mitt företags dotterbolag. Bolaget ligger i Lettland, alltså inom Unionen. Jag har i Sverige under ett par år gjort RUT-avdrag. Min anställning utomlands kommer att vara i ett eller högst två år. Jag kommer bli undantagen svensk skatt enligt sexmånadersregeln. Är det fortfarande möjligt för mig att göra rut-avdrag om jag är anställd utomlands? Tack på förhand / Joakim

Lawline svarar

Hej, Sexmånadersregeln som finns i 3 kap 9 § inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229) innebär att inkomsten av arbetet utomlands inte beskattas i Sverige till den del den beskattas i verksamhetslandet. Sexmånadersregeln påverkar dock inte din skattesituation i övrigt utan du är fortfarande obegränsat skatteskyldig i Sverige, möjligheten att göra RUT-avdrag för utgifter för utfört hushållsarbete i Sverige påverkas därmed inte. Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare