Penninghäleri & penninghäleriförseelse

Min sambo har erkänt förskingring/grov förskingring. I dag blev jag informerad att jag är skäligen misstänkt för penninghäleri. Fast jag har inte haft något med det att göra. Är det så att jag borde förstå vad som pågick fast vi inte har gemensam ekonomi?

Lawline svarar

Enligt Brottsbalken 7:6a (https://lagen.nu/1962:700) döms den som på visst sätt främjar någon annans möjlighet att tillgodogöra sig eller dölja egendom som härrör från brottsligt förvärv till ansvar för penninghäleri. Brottet kräver uppsåt, även avseende det faktum att ett brottsligt förvärv förelegat. Åklagaren har bevisbördan för att du haft sådant uppsåt, och om du inte vetat om att din sambo har förskingrat pengarna kan du därför inte dömas till ansvar för penninghäleri. Enligt 7a § kan dock den som, om övriga rekvisit för penninghäleri är uppfyllda, haft skälig anledning att anta att brott förelåg dömas till ansvar för penninghäleriförseelse. Det räcker således med att du varit oaktsam i förhållande till det faktum att din sambo begått brott. Om du haft förmåga och tillfälle att göra något för att komma till insikt om din sambos brottslighet och det kunnat begäras av dig kan du bedömas ha varit oaktsam. Utifrån de uppgifter du angett kan jag tyvärr inte göra någon bedömning av om så är fallet, men det du kan fråga dig själv är om det funnits någon omständighet som inneburit att du borde fattat misstanke om att brott kan ha förelegat. Om så är fallet kan du eventuellt bedömas ha varit oaktsam. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare