FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/05/2012

Ansvar vid fel i bostadsrätt

Hej, jag bor i en bostadsrätt som jag köpte sommaren -11. Ganska snart efter inflyttning började jag få problem med hälsan - Klåda på huden, hosta, sveda i ögonen, utslag i ansiktet m.m. Började misstänka mögel, dock finns inget synligt mögel i lägenheten. Väggarna har fuktmätts men ingen fukt har hittats. Föreningen påkallades och en utredning startade. Olika besiktningar har i efterhand gjorts och nyligen gjordes en luftanalys från ett av hålrummen i träväggarna och resultatet visar på mögelförekomst. Man vet ännu inte orsaken, och föreningen har beslutat att utreda vidare. Det innebär att man kommer behöva såga upp väggar och kanske även golv. Jag frågade besiktningsmännen om det fanns något jag hade kunnat göra för att gardera mig som köpare, men det fanns det inte enligt dem. Har nu levt med dessa problem i drygt ett halvår, vad kan jag göra? Kan jag reklamera köpet av lägenheten och hävda dolt fel? Bör jag kontakta mäklaren och/eller säljaren i detta läget? Något annat..? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, I köplagen (KöpL) regleras frågor om ansvarsfördelningen mellan köpare och säljare. Lagen finner du genom att följa länken: https://lagen.nu/1990:931 Av 20§ KöpL följer att köparen inte såsom fel får åberopa sådant som han måste antas ha känt till vid köpet. Köparen får inte heller åberopa sådana fel som han vid en undersökning borde ha känt till. För dolda fel ansvarar dock säljaren, oavsett om denne var medveten om felen eller inte. Dolda fel är sådana som köparen vid en noggrann undersökning av bostadsrätten inte kunnat upptäcka och inte heller borde ha räknat med, med hänsyn till lägenhetens ålder, pris och skick. Av 32§ KöpL följer dock att om köparen önskar reklamera felet måste säljaren meddelas inom skälig tid efter att felet upptäckts. Vidare måste reklamationen ske inom två år från datumet för tillträdet. Om dolt fel anses föreligga har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet, om det kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren (se 34§ 1 st. KöpL). Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet har köparen rätt till ersättning, vilket följer av 34§ 3 st. KöpL. Dessutom följer av 37§ KöpL att om avhjälpande inte sker inom skälig tid har köparen rätt till prisavdrag eller hävning av köpet (se 38§ och 39§). Mäklarens ansvar regleras i fastighetsmäklarlagen, https://lagen.nu/2011:666. Av 8§ följer att mäklaren skall utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och därvid beakta både köparens och säljarens intressen. Dessutom har mäklaren en viss rådgivnings- och upplysningsplikt gentemot köparen, vilket följer av 16§. Om mäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt lagen skall han ersätta den skada som till följd av detta drabbar köparen. Jag hoppas att du härmed anser att du har fått svar på din fråga. Eftersom jag saknar vidare uppgifter om lägenhetens skick, ålder m.m. kan jag inte uttala mig om vad som borde ha upptäckts vid en undersökning av lägenheten. Om du anser att någonting är oklart är du välkommen att ställa följdfrågor. Med vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare