Godtrosförvärv & häleri m.m.

He. För ca 10 år sedan utsattes jag för inbrott i mitt hem. Ett antal möbler mm antikt stals. Av en slump "hittade" min far ett av föremålen på en känd auktionsfirma. Det visade sig att fler av föremålen lämnats in och efter flera års tid så fick jag, efter rättegång, tillbaka föremålen. Nu har det dykt upp ytterligare ett föremål från samma inbrott, en antik skåpovandel, på en nät auktion. Hur bör jag gå tillväga? Kan jag få tillbaka mitt skåp? (skåpet är unikt. Det råder inga tvivel om att det är ovandelen till det skåp jag ännu har underdelen av) Har brottet (och äganderätten) preskriberats? Ska jag försöka köpa tillbaka mitt skåp och därefter polisanmäla? Har jag annars någon chans att få det tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Till att börja med kan konstateras att äganderätt i regel inte preskriberas i svensk rätt. För några år sedan skedde en betydelsefull förändring av möjligheten att göra godtrosförvärv av lös egendom. Förändringen innebar och innebär att det numera inte är möjligt att göra godtrosförvärv om den aktuella egendomen t.ex. stulits. En viss tidsgräns har dock satts upp inom vilken den ursprunglige ägaren måste kräva tillbaka godset från den som gjort ett godtrosförvärv. Denna tid är 6 månader från det att han/hon fick kännedom eller kan antas ha fått kännedom om att någon annans innehav av egendomen. Har denna tidsfrist löpt ut övergår äganderätten till förvärvaren. Allt detta står att läsa i godtrosförvärvslagens 3 § (se https://lagen.nu/1986:796#P3S1). Att uppsåtligen sälja stulen egendom innebär att man gör sig skyldig till häleri enligt brottsbalken 9 kap 6 § (se https://lagen.nu/1962:700#K9P6S1). Frågan om den grova stölden(inbrottet) är preskriberad eller inte inverkar inte på möjligheten att anmäla den som nu säljer dina ägodelar på auktion för häleri. *Sammanfattning* Du har enligt min mening åtminstone två valmöjligheter för hur du ska gå tillväga för att återfå din egendom. Alternativ ett är att du, i enlighet med godtrosförvärvslagen vänder dig direkt till den som auktionerar ut egendomen och kräver att få tillbaka denna. Alternativ två är att du vänder dig till polisen så att de får utreda om ett ev. häleri föreligger. Det ena alternativet utesluter inte det andra. Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare