Bedrägeri - sms lån i annans namn, faktura i annans namn samt sålt falska varor på internet

Jag har försökt ta sms lån i tre andra personers namn. Jag har även försökt beställa varor på faktura i två personers namn. Sen har jag försökt sälja saker på internet som inte har funnits. Om alla saker fungerar, vad riskerar jag då för straff? Jag är över 20 år och tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Dom handlingar du beskriver ovan utgör bedrägeri brott om dom är fullbordade. Straffskalan för bedrägeri är fängelse i högst två år, se 9 kap. 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700). Är brottet att anses som mindre allvarligt, kan domstolen istället döma för bedrägligt beteende (9 kap. 2 § Brottsbalken), och då är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader. Ett bedärgeri brott kan också anses som grovt, se 9 kap. 3 § Brottsbalken. Straffskalan är då fängelse i lägst 6 månader och högst sex år. Det är svårt för mig att avgöra vilket bedrägeri brott du begått och vad straffskalan blir. Generellt kan sägas att din unga ålder och att du tidigare är ostraffad kan tala till din fördel. Personligen tycker jag att du bör skaffa dig ett jobb eller en utbildning. Att begå brott håller inte i längden. Lycka till,
Lisa SennerbyRådgivare