Förfalskning, Häleri, och Godtrosförvärv

Två personer lever i ett samboförhållande, person A och B. Person A köper en bil till person B. Person B är den som står som ägare på bilen. Vid separation förfalskar person A ägarbevis och säljer eller överlåter bilen till en annan person, person C. Person A nekar till att ha något alls med händelsen att göra och hävdar att person B själv sålt bilen till person C. Vad kan straffet bli för inblandade i detta fall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Lawline med dina frågor, Hej, och tack för att du kontaktar Lawline med dina frågor, _Vad det gäller person B_ kan denna dömas för urkundsförfalskning enligt 14:1 Brottsbalken (BrB), https://lagen.nu/1962:700#K14. Straffet för urkundsförfalskning är som högst fängelse två år. Eftersom person B även använt förfalskningen kan denna även dömas för bruk av urkundsförfalskning enligt 14:9 BrB. Straffet för detta brott är detsamma som enligt 14:1 BrB. Dock brukar om gärningsmannen begått båda dessa brott, denna endast dömas för det ena. _Vad det gäller person C_ kan denna om han varit medveten om att bilen han köpte varit tagen av en annan genom brott, dömas för häleri enligt 9:6 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K9. Straffet för häleri är fängelse i högst två år. Om person C inte varit medveten om att bilen varit tagen genom brott, kan denna ändå dömas till häleriförseelse enligt 9:7 2 p. BrB, om denna hade skälig anledning att anta att brott förelåg. Vilket i princip betyder att person C måste köpt bilen under ”skumma” eller ”mistänkliga” förhållanden, och att han därför borde förstått att bilen inte såldes lagligt. Straffet för häleriförseelse är som högst fängelse sex månader. _Vad det gäller person A_ har denne som ägare till bilen rätt att kräva denna tillbaka från person C enligt 3 § lag om godtrosförvärv (GfvL), https://lagen.nu/1986:796. Detta kräver dock att person B då han sålt bilen, olovligen tagit denna från person A; vilket innebär att om person A (frivilligt) lämnat ifrån sig bilen, kan inte 3 § GfvL tillämpas. Om det är så att person A inte lämnat ifrån sig bilen frivilligt, måste denna inom 6 månader från att person A fick reda på att person C hade köpt bilen, kräva tillbaka egendomen. Vidare finns det en möjlighet enligt 2 § GfvL för person A att kräva tillbaka bilen från person C även fast person A frivilligt lämnat ifrån sig bilen till person B. Så blir fallet om person C då han köpt bilen, borde ha misstänkt att någonting inte stått rätt till med ägandeförhållanden; t.ex. att han borde ha förstått att bilens papper var förfalskade.
Lawline RådgivareRådgivare