Skulder på grund av spelberoende

Hej lawline jag har ett sjukligt spelberonde (haft i olika grader i 20 år). Nu har jag innom loppet av ca 1 år tagit sms lån i min sambos namn och andra lån på nätet genom att förfalska hennes namn teckning och e- leg. Summan är på ca 250000 . Har varit på psykakuten och mår väldigt dåligt. Det är mitt spelberoende som har skapat detta. Hur göra kan jag ta över skulderna eller måste hon polisanmäla mig? Vad kan straffet bli kan mitt dokumenterade spelmissbruk lindra straffet? Kan hon slippa kronofogden? (det mesta är på inkasso ej gått till kronfogen än.Jag har själv skuldsanering.

Lawline svarar

Hej! tack för din fråga! För att ta över skulder så måste personen som har skulden godkänna bytet. Du måste alltså få företagen/personerna som har skulderna att godkänna att du tar över lånet, då du har skuldsanering så lär detta bli ett problem. För att din sambo ska slippa betala ser jag tyvärr ingen annan utväg än en polisanmälan. Brottet du har begått kommer att bedömas som bedrägeri. eftersom det rör sig om ett så stort belopp kommer det inte heller att bedömas som ringa. Straffet för bedrägeri är fängelse 14 dagar till fängelse två år. Om du inte är tidigare dömd är dock risken att domstolen kommer att döma till fängelse liten. Ditt spelmissbruk kan "hjälpa" dig att undvika fängelse genom att ditt försvar kan yrka på kontraktsvård för ditt spelmissbruk, det blir då ett skäl för domstolen att inte döma till fängelse. Hoppas detta varit till hjälp, återkom gärna med fler frågor MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare