FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/01/2013

Ångerrätt distansköplagen

Hej, Det är så att jag har beställt skyltar från potatisgris.se. och det via nätet. Jag hävdar att köpet kan hävas enligt Konsumtentköplagen 30 paragragen då det har av väsentlig betydelse för mig att dessa skyltar numera är olagliga och inte går att användas. De ligger fortfarande på mitt postkontor och väntar på att hämtas ut mot postförskott. På hemsidan där jag beställde skyltarna står det att man inte behöver hämta ut dem men då kommer dem att fakturera en administrativkostnad på 200 kr för att de tar tillbaka dem. Min fråga lyder: Har de verkligen rätt att kräva mig på betalning för de 200 kr? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

I denna situation är det distans- och hemförsäljningslagen (https://lagen.nu/2005:59) som är tillämplig. I 2 kap 9§ framgår att du har en ångerrätt om 14 dagar som börja löpa från den dag då du fått varan. Har du meddelat att du ångrat köpet inom denna period ska varan returneras och du har rätt till pengarna tillbaka. Potatisgris.se har då ingen rätt till ersättning om 200 kr.

/Ingrid

Ingrid FaxingRådgivare