Sexuellt ofredande via internet, får polisen spåra IP-adress mm.

Om man skriver att man ska knulla en anonym person som driver en blogg, kan man då bli åtalad för sexuellt ofredande? och vad krävs som beviskrav för att det ska leda till fällande dom? räcker ip adress, kan polisen göra husransaken för att få tag i datorn

Lawline svarar

Hej! För sexuellt ofredande kan man dömas om man "genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet" (Brottsbalken 6 kap 10 §).

 Att skriva att man ska "knulla" en person kan uppfylla detta rekvisit. För att avgöra om ett agerande är ägnat att kränka någons sexuella integritet måste man bedömma relationen mellan de inblandade, i vilket sammanhang medelandet skickats osv. Eftersom meddelandet i detta fall verkar vara skickat till en person man inte känner eller haft en sexuell relation med tidigare är min bedömning att agerandet kan anses ägnat att kränka mottagarens sexuella integritet.

 Av praxis och förabeten följer däremot att det dessutom krävs att handlingen syftat till att reta eller tillfredsställa gärningsmannens sexualdrift för att sexuellt ofredande ska vara för handen. I ett domstolsavgörande friades en man som skickade porrbilder till en kvinna då hans agerande inte syftat till att tillfredsställa hans sexualdrift utan endast till att framkalla en reaktion hos kvinnan. Omständigheterna påminner i viss mån om de nu aktuella. Min bedömning är därför att det i din fråga beskrivna agerandet inte utgör sexuellt ofredande.

 För att du ska kunna fällas för brott krävs att din skuld är ställd utom rimligt tvivel. Detta är ett högt beviskrav och det är åklagaren som har bevisbördan och alltså måste visa att kravet är uppfyllt.

 För att en husransakan ska kunna bli aktuell krävs att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Sexuellt ofredande är ett sådant brott.Husransakan får göras för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet(se Rättegångsbalken 28 kap 1 §).Det ställs alltså i detta skede inte särskilt höga krav för att få genomföra en husransakan.

 Om du inte är skäligen misstänkt för brott får husrannsakan dock bara användas om brottet har begåtts hos dig eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakan ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att utredning om brottet kan vinnas. Det är osäkert om en IP-adress räcker för att du ska kunna bli skäligen misstänkt för brott men det kan inte utelutas. Det krävs vidare att skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den som drababs av husransakan.

 För att polisen ska få begära ut abonnemangsuppgifter från internetoperatörer krävs idag att man bedömmer att brottet har ett straffvärde som innebär att villkorlig dom eller fängelse kommer att dömas ut. Då sexuellt ofredande normalt endast bestraffas med böter kommer polisen i detta fall inte att kunna spåra IP-adressen. Regeringen har föreslagit en lagändring som innebär att polisen ska få tillgång till informationen även vid ringa brott men förslaget har ännu inte lett till lagstiftning.

Mvh,

Ronja KleiserRådgivare