Innehav av ecstasy mm.

Hej för några veckor sedan blev jag tagen av polisen med 0,23 gram MDMA på mig, jag var så full att att jag ärligt talat inte kommer ihåg om jag tagit något eller hur jag fick tag på det. Jag antar att det ändå är helt omöjligt att komma ifrån straff men frågar ändå, är det så?

Jag har tidigare fått 2 böter för ringa narkotika (cannabis) och även 30 dagsböter och 2 års villkorlig dom för våld mot tjänsteman för ett halvår sedan. En mycket löjlig anmälan enligt min mening där ett löst slag på en överarm utdelades.

Jag ska iaf på förhör snart. Om jag då erkänner får jag i vanliga fall en förenklad delgivning och en böter för ringa narkotika men eftersom jag har denna villkorliga dom undrar jag hur det går till, blir det rättegång? eller blir det någon slags utredning om min livstil?

Jag har fast jobb, äger en bostad och har inga som helst sociala problem förutom att det händer att jag blir extremt full nån gång om året och inte kommer ihåg vad jag gjort.

Självklart kan ni inte säga exakt vilket straff jag kommer få men dessa är mina frågor förutom ovanstående:

Vilket är det värsta straff jag kan få?

Vilket straff tror ni jag kommer få om ni gör en kvalificerad gissning baserat på infon ni fått? Vad är vanligast vid liknande fall? Skulle va skönt å veta ungefär. Jag förlåter er om det visar sig bli helt fel!

Är det dumt att neka? (jag kommer ju faktiskt inte ihåg) Riskerar jag värre straff då? Brist på trovärdighet och samarbetsvilja osv.

Tack för hjälpen och en mycket bra sida!

Lawline svarar

Hej!

Regler om straff för befattning med narkotika finns i Narkotikastrafflagen (NSL), se https://lagen.nu/1968:64. Generella regler om brott och straff finns i Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700.

Att inneha narkotika är brottsligt och straffas vid brott av normalgraden med fängelse i upp till tre år. Om brottet är ringa så är maxstraffet fängelse i sex månader (NSL 1 och 2 §§). Det är alltså viktigt att dra upp gränsen mellan ringa brott och brott av normalgraden.

När man rubricerar ett brott gällande innehav av narkotika så kollar man dels på vad det är för sorts narkotika och dels hur mycket narkotika gärningsmannen hade på sig. Enligt en ny dom från Svea hovrätt så ska MDMA eller ecstasy jämställas med amfetamin när man bedömer straffvärdet på brottet, se https://lagen.nu/dom/rh/2012:79. Det innebär att gränsen för vad som är ringa brott går vid 50 tabletter. Jag vet inte exakt hur många tabletter som motsvarar 0,23 gram ecstasy men för mig låter det som att 0,23 gram är en ganska liten mängd. Jag utgår därför ifrån att brottet kommer att rubriceras ringa narkotikabrott.

Vad gäller påföljden så är det tyvärr omöjligt för mig att säga säkert vilken påföljd du kan tänkas få eftersom du redan har en villkorlig dom och domstolarna därför har en ganska stor frihet i att välja påföljd. Det finns två olika möjliga utfall. I värsta fall så upphäver rätten din villkorliga dom och dömer istället till en gemensam påföljd för båda brotten. Den nya påföljden ska vara av en annan art än den du hade tidigare vilket innebär att du i så fall antagligen döms till skyddstillsyn eller fängelse som gemensamt straff (BrB 34 kap 1§ 1st 3p). Längden på det eventuella fängelsestraffet beror på hur högt straffvärde ditt tidigare brott hade vilket brukar framgå av domen.

Det andra möjliga utfallet är att rätten inte river upp den villkorliga domen utan istället dömer dig särskilt för narkotikabrottet (BrB 34 kap 1§ 1st 2p). Det som talar för att rätten väljer den här möjligheten är att våld mot tjänsteman och ringa narkotikabrott är skilda brottstyper och syftet med den villkorliga domen är ju främst att du ska avhålla dig från fortsatta våldsbrott. I min mening så är det här det troligaste utfallet men som sagt så har domstolen ganska stor frihet att välja själva. Om domstolen väljer den här möjligheten så stannar troligen påföljden vid dagsböter om inte antalet tabletter ligger nära gränsen för brott av normalgraden, alltså 50st. I fallet jag nämnde ovan så hade gärningsmannen haft på sig 25 st tabletter och dömdes till 100 dagsböter. Observera dock att det råder delade meningar om hur straffvärdet för innehav av ecstasy ska bedömas och domen jag hänvisat till är bara en hovrättsdom. Tidigare så har innehav av en viss mängd ecstasy ansetts vara allvarligare än innehav av samma mängd amfetamin. Det finns därför en viss risk att en annan domstol gör en strängare bedömning av ditt fall än vad Svea hovrätt gjort i fallet ovan.

Jag skulle tro att det kommer att bli en rättegång eftersom rätten förmodligen vill pröva om din villkorliga dom ska rivas upp. Åklagaren har möjlighet att utfärda ett så kallat strafföreläggande om påföljden för brottet är böter och/eller villkorlig dom. Ett strafföreläggande gäller istället för en dom under förutsättning att den tilltalade godkänner föreläggandet och han slipper i så fall att åtalas (Rättegångsbalken 48 kap 2 och 3 §§ se https://lagen.nu/1942:740). Jag tror inte att åklagaren kommer att utfärda något sådant föreläggande men om han gör det så bör du nog godkänna det eftersom du annars riskerar att få din villkorliga dom uppriven och eventuellt hamla i fängelse.

Det är inte troligt att du slipper undan straff helt och hållet. Att du var full och inte kommer ihåg vad du har gjort har inte någon betydelse för om du kan straffas eller inte. Det som skulle kunna ha betydelse är om det är så att det är någon annan som lagt tabletterna i din ficka utan din vetskap. I så fall har du nämligen inte haft uppsåt till brottet och du ska i så fall gå fri från ansvar. Om du inte kommer ihåg vad det är som har hänt så ska du också säga det men med tanke på att du tidigare är dömd för narkotikabrott så tror jag inte att domstolen kommer att tro på att du inte hade uppsåt utan de kommer att döma dig i vart fall. Man ska inte kunna få strängare straff för att man vägrar att samarbeta utan en tilltalad har tvärtom rätt till tystnad enligt Europakonventionen artikel 6. I regel så ska inte heller samarbete leda till att man får ett lindrigare straff utom i undantagssituationer. Däremot så kan man få lindrigare straff om man anger sig själv enligt BrB 29 kap 5§ 3p men det är ju inte aktuellt i det här fallet. Vad man dock måste tänka på är att reglerna ovan endast gäller beräkningen av straffvärdet, inte valet av påföljd. Eftersom domstolen har ganska stor frihet att välja påföljd i ditt fall så tror jag att det absolut bästa är att du, trots vad jag skrev ovan, är samarbetsvillig och försöker att visa på att narkotikabrottet var en engångsföreteelse som inte kommer att upprepas eftersom jag skulle tro att domstolen i så fall blir mindre benägen att riva upp din villkorliga dom (Jfr BrB 30 kap 7 och 9 §§).

Tyvärr kan jag inte ge dig säkrare svar än så här men jag hoppas ändå att det har varit åtminstone något till hjälp. Kommentera gärna nedan om du vill att jag ska klargöra något.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare