Att ljuga om betalningsförmåga - bedrägeri?

Kan det anses vara bedrägeri om man ljuger om sina inkomstuppgifter? T ex om en privatperson har en löpande skuld till en annan privatperson (hyra eller bolån), men betalar inte med motiveringen att han/hon inte har pengar, men att det uppdagas att de pengar personen fått i lön eller andra ersättningar gott och väl hade räckt till att betala hela eller delar av skulden? Till saken hör även att borgenären lidit ekonomisk skada av att behöva ha tvingats ta lån för att täcka de ofrivilliga kostnaderna.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bedrägeri stadgas i 9 kap. 1 §  brottsbalken och de positiva rekvisiten/förutsättningarna är att ett vilseledande ska ha skett (1) varigenom någon har förmåtts till en disposition (2) som har inneburit vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är (3).

Ett vilseledande kan avse betalningsförmåga eller betalningsvilja. Borgenären har i detta fall tvingats ta ett lån för att täcka sina ofrivilliga kostnader mot bakgrund av vilseledandet. Därutöver har vederbörande lidit ekonomisk skada och gärningsmannen har uppenbarligen sluppit betala. En förmögenhetsöverföring kan alltså konstateras.

Detta förfarande är ett brott mot svensk lag och det är ostridigt att kausalitet föreligger mellan handlingen och skadan. Förfarandet är alltså brottsbeskrivningsenligt. För att en person ska kunna dömas för ett brott krävs dock mer än att ett förfarande är brottsbeskrivningsenligt. Uppsåt ska kunna konstateras och varken rättfärdigande eller ursäktande omständigheter får föreligga.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare