FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/04/2013

Ångerfrist

Hej! Jag har beställt en vara från ett internetföretag på 14 dagar faktura (fakturanköpet är gjort via Klarna). Från när börjar ångerfristen räknas? Är det när jag hämtar varan på mitt utlämningsställe eller är det från den dagen då varan finns tillgänglig på utlämningsstället? Varan skickades till mig för 4 veckor sedan och jag hämtade det efter fakturans förfallodatum. Kan jag returnera varan nu och anses returen då vara gjord i tid?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law Line med dina frågor!

Enligt 2 kap. 10 § distans- och hemförsäljningslagen börjar ångerfristen löpa först när du hämtar ut varan, se prop. 2004/05:13 s. 138. Detta innebär att du kan returnera varan, och att det fortfarande är inom ångerfristen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare