FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/07/2007

Kostnader för avbeställning enligt Konsumentköplagen

Vad kan det kost mig att avbryta ett bilköp från en bilfirma? Jag har inte fått bilen än och det har inte gått en vecka sen jag skrev på. Bilens kostnad var 99.000. kontant och jag har inte betalt än.

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att du har köpt bilen som privatperson vilket gör att konsumetköplagen blir tillämplig. I 37 § Konsumentköplagen (KkL) regleras vad som gäller vid avbeställning. Avbeställer köparen innan varan har avlämnats så har inte säljaren rätt att hålla fast vid köpet och kräva att priset betalas. Säljaren har istället rätt till ersättning enligt 41 § KkL, där skadestånd regleras. Säljaren ges rätt till 1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt, 2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt 3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt. Har säljaren på förhand bestämt ersättning vid avbeställning är det tillåtet under förutsättning att den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket. Med vänlig hälsning
Sara OlssonRådgivare