FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/08/2007

Fel i bostadsrätt såld i befintligt skick

Hej, vi har sålt vår bostadsrätt och den nya ägaren hittade snart efter inflytt en vattenskada i badrum efter att de brutit upp golv i angränsande rum. Efter att inte fått något gehör hos förening eller eget försäkringsbolag hotar de via advokat att stämma oss om vi inte betalar dem 88 000 (kostnad för att bygga om badrum baserat på offert från byggfirma) Fuktinspektör har konstaterat att badrum är felbyggt- en tröskel är för låg. Vi har inte byggt badrummet, det gjordes innan vi köpte lägenhet. De nya ägarnas argument mot oss är att vi borde ha upplyst dem om att golvet lutar åt fel håll(mot tröskeln) enligt dem - något vi aldrig uppmärksammat - och att vi därför brutit mot köplagen Vad gäller i detta fall? Vad skulle hända om detta går till tingsrätt? Köpekontraktet är av standard mäklarformat, dvs att den köpes i befintligt skick och att köparna uppmanats att noga inspektera lägenheten. Tack på förhand

Lawline svarar

Även om något säljs i befintligt skick kan inte säljaren helt friskriva sig från ansvar vid fel. Enligt 19 § andra punkten Köplagen gäller att även om varan har sålts i ”befintligt skick” ska den anses felaktig, om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Det framgår härvid att det inte räcker att säljaren borde ha insett felet. Fel i varan föreligger vidare bara om köparen "med fog kunde räkna med" att få upplysningar om förhållandet. Bedömningen härav beror på sådant som vilken typ av vara som sålts, vilka parterna är, vilken sakkunskap de har samt omständigheterna i övrigt. Väljer köparna att göra en stämning hos tingsrätten inleds processen först med en förberedelse. Ni kommer till att börja med få möjlighet att inkomma med ett sk. svaromål, 42: 5 & 7 Rättegångsbalken. I detta ska anges: 1. de invändningar om rättegångshinder som ni vill göra, 2. i vad mån kärandens yrkande medges eller bestrids, 3. om kärandens yrkande bestrids, grunden för detta med yttrande rörande de omständigheter, som käranden grundar sin talan på, och med angivande av de omständigheter som ni vill anföra samt 4. uppgift om de bevis som ni åberopar och om vad som ska styrkas med varje bevis. De skriftliga bevis som åberopas bör ges in samtidigt som svaromålet avges. Kan inte tvisten lösas under förberedelsen kommer huvudförhandling hållas senare. Under huvudförhandlingen kommer ni och er motpart få redögöra för er syn på saken inför rätten. Mvh
Sara OlssonRådgivare