FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/08/2007

Auktionsfirmas ansvar för stämpel på ädelmetall

Om guldstämplar: Jag har köpt en guldring stämplad "750" (finhaltsstämpel) på auktion hos Kaplans som salufört ringen som 18K. Jag har efterlyst en namnstämpel med stöd av SFS 1999:779 §6: "Ett ädelmetallarbete av guld eller platina skall vid saluhållande eller försäljning vara försett med finhaltsstämpel och namnstämpel." Kaplan svarar att denna lag inte gäller för begagnade varor som säljs på auktion. Är detta korrekt eller har de skyldighet att komplettera stämplarna med en kontrollstämpel eftersom de annonserat ringen som 18K?

Lawline svarar

Hej! Vad som gör att auktionsfirmans argument är juridiskt hållbart, är att lagens 6§ som Ni hänvisar till talar om "försäljning" och "saluhållande". En auktionsfirma säljer inte en vara i eget namn, utan agerar endast mellanhand mellan köpare och säljare, och är därför själv inte att anse som en försäljande part. Auktionsfirman behöver därför inte tillhandahålla de stämplar som lagen stipulerar. Med vänliga hälsningar
Rådgivare