FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/01/2006

Rätt att häva ett bilköp pga fel?

Till Lawline Jag har råkat ut för en tvist med en bilförhandlare gällande ett alvarligt motorfel samt dolda skador på en beganad bil årsmodell '05 med nybilsgaranti. Där jag antigen önskar omleverans eller i bästa fall kan få häva köpet. För vidare info. i ärendet vänligen kontakta mig. Om möjligt önskar jag att få hjälp med detta. Efter rekommendationer ösnkar jag att bli kontaktad av Andreas Törnblad för vidare konsultation.

Lawline svarar

Med anledning av din kompletterande information är varan, läs bilen, felaktig i lagens mening. Därmed har du i första hand rätt enligt konsumentköplagen att kräva säljaren att avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Det kommer däremot i nuläget bli svårt att häva köpet, då det föreligger svårigheter med att påvisa att felet är av väsentlig betydelse för dig. Efter upprepande försök av säljaren med att avhjälpa felet kan hävning bli aktuell. Säljaren har nämligen rätt i första hand att avhjälpa felet eller företa omleverans. Vidare har du även möjlighet till att kräva prisavdrag och eventuellt skadestånd.
Andreas TörnbladRådgivare