FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/12/2007

Buller i lägenhet.

Hej Min sambo och jag köpte en bostadsrätt för snart 3 år sedan och upptäckte ganska tidigt efter att vi flyttat in att det är mycket buller i lägenheten. Bullret kommer från källaren direkt under vår lägenhet ( bor på bottenplan), där en glasåtervinning finns. Även dörrar som smäller i övriga delar av huset låter mycket i vår lägenhet. Vi har aldrig påtalat detta för säljaren utan visste inte vad vi hade för rättigheter. Trodde det var vårt fel då vi måste undersöka lägenheten ordentligt innan vi köpte den (vilket vi inte gjorde...) Nu funderar vi själva på att sälja lägenheten och undrar vad vi har för skyldigheter vad gäller bullret? Om vi inte påtalar det för köparen, kan denne kräva något av oss i efterhand? Har ni några rekommendationer om hur vi bör hantera bullerfrågan vid en eventuell försäljning? Vi har varit i kontakt med bostadsrättsföreningens styrelse under alla dessa år om att vi vill få bullret åtgärdat men inga större insatser har gjorts.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. En person som dagligen arbetar med den här typen av frågor är bättre lämpad än mig att råda er till hur ni på bästa sätt bör formulera er när ni nämner ljuden i er lägenhet till en potentiell köpare. Jag kan ge er en mer teoretisk bakgrund. Vid köp av bostadsrättslägenheter tillämpas om inget annat avtalas Köplagen, KöpL, som ni hittar http://lagen.nu/1990:931. Köparen har enligt i KöpL omfattande undersökningsplikt, och får inte senare åberopa som fel att något som köparen borde ha märkt vid en noggrann undersökning. Helt klart är att ni inte kan säga att det är helt knäppt tyst i lägenheten. Ni kan säga att ljud från andra delar av huset kan tränga in i lägenheten. Tar köparen sitt undersökningsansvar på allvar kommer köparen att undersöka vad de ljuden består i och hur höga de är. Om köparen har frågor om vad ljuden, besvara frågorna men be köparen bilda sig en egen uppfattning om ljuden. Men som jag sa inledningsvis hur ni på bästa sätt rent pratiskt bör formulera er om ljuden kan någon som dagligen stöter på den här typen av frågor tex en mäklare. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare