FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/12/2007

Skäligt pris på bodelning?

Hej Jag och min make fick¨hjälp av vår bankman att göra en bodelning innan vi skildes. Vi var helt överens om allt och hon upprättade ett papper som vi båda skrev under och som sen blev skickat till tingsrätten. Nu har vi fått fakturan på detta och det visar sig att hon begär mer än 5000kr för detta. Är det en skälig summa? Vi tycker det var väldigt dyrt samt att vi inte fick någon som helst information om att vad det skulle kosta på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det som gäller på marknaden i sin helhet är som bekant avtalsfrihet och med denna följer att utbud och efterfrågan styr marknadens prissättning. Huvudregeln är därför att näringsidkare, oavsett om det handlar om matvaror eller banktjänster, själv får bestämma prisnivån. Det vi eventuellt skulle kunna göra här är att snegla på bestämmelserna i Konsumenttjänstlagen där det framkommer att, om pris ej är bestämt eller diskuterat innan tjänstens utförande, skall konsumenten betala vad som är att anses som skäligt med hänsyn till gängse pris, 36 §. Jag tycker priset här kan vara i högsta laget men då jag dock inte är närmare insatt i priserna på bodelningsmarknaden kan det vara en idé att ringa runt till ett antal bodelningsmän och se om ditt pris verkar vara rimligt. Om så inte är fallet kan du föra denna argumentation med säljaren och peka på 36 § Konsumenttjänstlagen. Jag vill dock påpeka att lagen inte är direkt tillämplig men att det, som sagt, kan verka rimligt att snegla på denna. Lycka till!
Rådgivare