Små fel i en bostadsrätt
Jag har sålt en bostadsrätt, den nya ägaren fick tillträde 1 nov. I slutet av nov/början av dec ringde jag honom för att meddela att det är fel på porttelefonen, samtalen hamnar hos oss på den nya adressen. Han nämnde då att lamphållaren i hallen var trasig, en tråd var lös. Men han sa aldrig att han ville att jag skulle betala. Jag hade inte heller en tanke på det så jag rådde honom att ringa Riksbyggen för att få det åtgärdat. Den 27 dec ringde han och meddelade att han fått fakturan på arbetet och att han förutom lampan hade beställt byte av packning i en kran. Han tycker att jag ska betala allt, totalt 1153 kr. Jag har pratat med Konsumentvägledaren och mäklaren och de tycker att om jag vill vara snäll så kan jag betala lampan men inte packningen. Riksbyggen säger att jag inte ska betala något alls, att det är den nya ägaren som ska betala och att han köpt lägenheten i befintligt skick. Tilläggas bör att köparen är en känd person i staden, känd för att ställa till bråk. Jag är rädd för att om jag inte betalar, att han då kommer med fler krav. Samtidigt som jag absolut inte tycker att jag ska betala arbetet för byte av packning. Lampan kanske jag måste stå för? Hur ska jag göra??
Lawline svarar
Gustaf LidegranRådgivare