FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/02/2008

Fastställande av prisets innehåll

min bror hade anlitat snickare med muntligt avtal allt fungerade utmärkt. Vi gjorde amma sak med samme person , fick ett pris, men så blev han sjuk o tipsade om en annan snickare. Denne tittade på jobbet (renovera av bastu) och vi fick ett pris som var 1000 kr billigare. Bra trodde vi och tänkte att tusen kr kan ju alltid skilja två snickare emellan. Så kom räkningen, den blev i principo dubbelt så hög !! Han säger då jag bestred summan att det vi fått pris på var bara själva materialet, inte arbetskostnaden?! Men för oss som amatörer var det självklart att vi fick prislappen vi bryr oss inte om vad som är vad och i det fallet med min brors snickare har det alltid handleat om det och eftesom han tipsade om den här andre tog vi för givet att samma sak gällde. Så istället för 8-9000 som han gav oss fick vi en räkning på nöästan 16 tusen. Förste snickaren som hade moms medräknat och en helhetskosttnad (jag har ringt i efterhand och frågat så jag inte missförstått)9 hade get oss 9-10000:- inte så kul nu att bara ha ett muntligt avtal han mot mig och min man, och normalt sett hade jag inte gjort så om det inte vore så att det fungerat för min bror så bra och att då hans snickare tipsade oss om den här som nu gjort så här. Vad gör jag????

Lawline svarar

Hej, Ni har ingått ett muntligt avtal vilket är precis lika giltigt som ett skriftligt. Vidare utgår jag från att arbetet rör sig om renovering av er bastu i ert hem, där snickaren utför arbetet i sin yrkesverksamhet. Konsumenttjänstlagen blir då tillämplig (se http://lagen.nu/1985:716 ) . Enligt andra stycket 36 § konsumenttjänstlagen får priset snickaren lämnat inte överskridas med mer än 15 % dvs. i ert max 10350 kr (15 % på 9000 kr). Även om ungefärligt pris har getts så ska skäligt pris enligt första stycket 36 § betalas om det är lägre än 10350 kr. Vad som är skäligt pris bestäms efter vad som snickare normalt tar för jämförbart utförda arbetet där ni bor eller annan liknande stad. För att få snickaren att sänka priset kan ni vända er avgiftsfritt till allmänna reklamationsnämnden som prövar konsumenttviser. En väg att gå för att försöka få snickaren att betala utan att behöva vända sig till domstol är genom allmänna reklamationsnämnden. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare