FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/03/2008

Fel i tjänst mellan näringsidkare

företagare lämnar in en begagnad (mkt) maskin för reparation hos en företagare och är inte nöjd med utförda arbetet och vill inte bet. fullt pris för reparationen. Är det möjligt? Hur bevisar man att det inte är ok utfört.

Lawline svarar

Hej! Jag kan tyvärr inte ge dig något direkt svar på din fråga då den enda lagen på området är konsumenttjänstlagen (KtjL). Denna är dock enbart tillämplig vad gäller förhållandet mellan en konsument och en näringsidkare. Alltså inte mellan två företagare. Man kan dock hämta vägledning från lagen men ska göra det med stor försiktighet. Där KtjL och köplagen (KL) har samma principer kan man dock anta att de skall tillämpas även vid kommersiella avtal om tjänster. Man måste dock alltid hålla i minnet att det råder avtalsfrihet på området. Vad gäller standarden på arbetet så har i praxis sagts (RH: 2001:71) att om det saknas föreskrifter i avtalet om den standard som skall gälla för arbetet så kan man hämta viss vägledning från KtjL. Enligt KtjL skall arbetet göras fackmannamässigt, § 4 och om arbetet inte uppfyller detta krav är det fel i varan, § 9. Har ni ej avtalat om någon standard torde alltså dessa regler vara tillämpliga även i detta fallet och du måste visa att standarden på reparationen ej är fackmannamässigt. Har ni däremot avtalat om en standard gäller vad som föreskrivs i avtalet och du måste här kunna visa att standarden på reparationen inte når upp till vad ni avtalat om. Rätten att göra en påföljd gällande är beroende av reklamation både i KL och i KtjL. En reklamationsfrist på två år är allmänt accepterad i lagstiftningen (jfr 32§ 2st KL) och du måste således göra felet gällande inom två år för att ha rätt till någon påföljd. Vad gäller prisavdrag har både i KL och KtjL en säljare alltid rätt att först avhjälpa felet och man kan tänka sig att så även är fallet i denna situation (jfr 36§ KL och 20§ 2 st KtjL). Rätt till prisavdrag förutsätter normalt att avhjälpande inte sker. Du skall alltså i första hand begära att säljaren avhjälper felet. Sker ej avhjälpande torde du ha rätt till prisavdrag och ett rimligt avdrag kan anses vara skillnaden mellan varans värde i felaktigt och avtalsenligt skick. Du hittar KL http://www.lagen.nu/1990:931 och KtjL http://www.lagen.nu/1985:716 Med vänlig hälsning
Rådgivare