FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/04/2008

Hävning av köp - vem står risken för varan?

Privat företag har sålt en båt till ett annat företag och ingått muntlig avtal. Enligt oss fraktfritt men enligt de fritt. Båten transporterades med lastbil till annan ort där skada har uppkommit och företaget vill häva köpet. Båten var i utmärkt skick när den skickades. Vem står för risken? Har de rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Hej! Risken för varan övergår normalt vid avlämnandet. Då det i detta fall rör sig om en transport av varan till annan ort , sk. distansköp, sker avlämnandet när varan överlämnas till transportören. Detta gäller då inget annat är avtalet (se 7 § KöpL). Enligt 39 § KöpL får köpare häva köpet på grund av fel i varan om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Säljaren har dock alltid rätt att först försöka avhjälpa felet eller företa omleverans (37 § KöpL), dvs. köparen har inte ovillkorligen rätt till hävning även om felet är av väsentligt betydelse. Om Ni inte kommit överens om något annat är det alltså köparen som står risken för varan efter avlämnandet till transportör och det har i sådana fall ej rätt att häva köpet, under förutsättning att Ni kan bevisa att varan var i gott skick / felfri vid avlämnandet. Vänligen, Köplagen kan du läsa http://lagen.nu/1990:931 .
Louise DanielsonRådgivare