FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/03/2008

Häva köp av aggressiv hund

Vi har köpt en hund på 2 år av en privatperson, betalde 5000 kr, skrev på ett köpteavtal som sas vara från en kennel med diverse bifoagde sidor. De själva skrev INTE under. Efter 2 dagar hemma biter uhnden en annan hund och vi vill häva köpet. De säger att de kan ta tillbaka hunden men inte återbetala pengarna frö det står på en av de bifogade sidorna att vid VIDAREFÖRSÄLJNING så ska han tillbaka till säljaren. Gäller ett sådant avtal?trots att de inte skrivit under? Gäller det trots att sidan där man skriver under inte har NÅGOT med om bifogade sidor? Oskäliga villkor? Jag ger gärna tillbaka hunden men vill ah mina pengar tillbaka. de sa att den aldrig varit aggresiv innan... men efter 2 dagar gör den såhär oprovocerat. VAd sjutton gör man?

Lawline svarar

Hej, Av din fråga verkar det som om ni skrev under ett avtal som saknade hänvisning till bilagor, samt att säljaren inte heller tydligt angav vilka bilagor eller vilken upplaga av bilagorna som skulle ingå i avtalet. I sådana fall bör det vara fråga om en bevisfråga om vad avtalet ni ingått egentligen säger. I avsaknad av ert avtal och närmare detaljer gör jag ett försök att hjälpa dig med tvisten, det är dock viktigt att vara medveten om att det är av stor vikt för tvisten hur bilagorna presenterades (eller inte presenterades). Avtalet ni skrev under är att anse som ingånget av båda parter, även om de inte skrev under. De lämnade hur som helst över hunden och agerade som om de ansåg sig vara bundna av köpet. Naturligtvis kan de inte peka på någon vidareförsäljningsklausul, det är ju fråga om hävning och inte om vidareförsäljning. Den bestämmelsen, oavsett om ni är bunden av bilagan eller ej, har inget att göra med er tvist. Rent juridiskt anser ni att det är fel på varan ni köpt och vill häva köpet. Hävningsgrunden går att diskutera, men om hunden helt oprovocerat biter en annan hund med uppenbar vilja att skada så bör det enligt mig vara ett godtagbart skäl. Ni har då rätt att få tillbaka det ni betalat, om ni inte avtalat något annat. Denna tvist är dock så full av problem med bevisning att jag antingen råder er att antingen ta kontakt med en jurist som kan gå igenom och räta ut några av dessa frågetecken eller att ni försöker nå en överenskommelse med säljaren. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare