FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/03/2008

Fel i vara och prisavdrag

Fel i varan! Hej! Jag undrar om jag köper en begagnad maskin som går sönder efter en vecka har jag rätt till prisreduktion om köparen har sålt varan billigt och erbjudit 10% rabatt på reparation istället om varan går sönder.

Lawline svarar

Av frågan framgår inte om köpet är gjort i ett konsumentförhållande eller inte. Jag utgår från att detta inte är fallet vilket gör Köplagen tillämplig (se http://www.lagen.nu/1990:931). Lagen är dispositiv vilket innebär att det ni kommit överens om i avtalet gäller före lagens regler (3 §). Är i avtalet intaget en bestämmelse om att fel skall avhjälpas mot en 10 % rabatt på reparationen är det detta som gäller. Dock kan 19 § aktualiseras (då varan verkar ha sålts i befintligt skick). Varan kan, om säljaren inte upplyst om varans brister, anses vara felaktig. Möjlighet till prisavdrag kan då finnas enligt 37-38 §§ förutsatt att varan reklamerats enligt 32 §. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare