Fel vid konsumentköp
Hej!
Köpte en ny dator i slutet av november förra året. Datorn kraschade för 6 veckor sedan. Datorn lämnades direkt in till säljaren, varpå man fick skriva på ett serviceavtal där det bland annat stipulerades vilka fel som garantin täcker, att det utgår en avgift på 400 kr om inget fel hittas och när produkten beräknades (3v) vara färdig, dock med garderingen att det kunde ta längre tid. Efter 6 veckor har man inte tagit reda på vad felet på datorn är eller när det kommer att undersökas/lagas, svaret. När man ringer och förhör sig om ärendet är endast att återkomma om 1-2 veckor.
Går det det enligt Konsumentköplagen att häva köpet eller kräva en ny produkt istället för att låta säljaren reparera felet? Finns det något i KKL som tar upp fel som säljaren är skyldig att reparera. Ska detta göras inom rimlig tid eller kan man få vänta i princip hur länge som helst?
Slutligen går det att med det här serviceavtalet man ska skriva på förhandla bort något som egentligen skulle täckas enligt KKL?
Lawline svarar
Micael KarlssonRådgivare