FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/03/2008

Fel vid konsumentköp

Hej! Köpte en ny dator i slutet av november förra året. Datorn kraschade för 6 veckor sedan. Datorn lämnades direkt in till säljaren, varpå man fick skriva på ett serviceavtal där det bland annat stipulerades vilka fel som garantin täcker, att det utgår en avgift på 400 kr om inget fel hittas och när produkten beräknades (3v) vara färdig, dock med garderingen att det kunde ta längre tid. Efter 6 veckor har man inte tagit reda på vad felet på datorn är eller när det kommer att undersökas/lagas, svaret. När man ringer och förhör sig om ärendet är endast att återkomma om 1-2 veckor. Går det det enligt Konsumentköplagen att häva köpet eller kräva en ny produkt istället för att låta säljaren reparera felet? Finns det något i KKL som tar upp fel som säljaren är skyldig att reparera. Ska detta göras inom rimlig tid eller kan man få vänta i princip hur länge som helst? Slutligen går det att med det här serviceavtalet man ska skriva på förhandla bort något som egentligen skulle täckas enligt KKL?

Lawline svarar

Hej. Konsumentköplagen (KKL) (se http://lagen.nu/1990:932) är som huvudregel en till köparens fördel tvingande lagstiftning (se 3 §). De få undantag som finns från detta är inte något tillämpligt i den situationen som beskrivs. Det innebär att de rättigheter som ges dig som köpare inte kan avtalas bort genom exempelvis ett serviceavtal. KKL (se 26 §) ger en rätt för dig som köpare att kräva antingen att felet (vad som utgör fel enligt KKL hittar du huvudsakligen i 16 och 21 § §) avhjälps (repareras) eller så kallad omleverans, alltså en ny vara. Säljaren kan dock neka dig en ny vara om det skulle innebära en oskälig kostnad för honom. Både en reparation och en omleverans skall ske utan kostnad för dig som köpare och inom skälig tid. Vad som utgör skälig tid är inte helt klart men det kan sägas att det definitivt är kortare tid än 6 veckor och antagligen istället rör som sig om cirka 1 vecka, kanske till och med kortare. Enligt KKL (se 27 §) ges säljaren en rätt att reparera varan även om du som köpare kräver hävning om det kan ske utan olägenhet och kostnad för dig. Den rätten förutsätter dessutom att det kan ske inom skälig tid. Säljaren har uppenbart inte reparerat inom skälig tid och du har därför en rätt att antingen kräva prisavdrag eller att häva köpet (se 28, 29 § §). Vid en hävning av köpet skall du återlämna vad du fick vid köpet och säljaren skall återlämna pengarna (se 43 §). Med vänlig hälsning,
Micael KarlssonRådgivare