FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/03/2008

Kan stöldgods godtrosförvärvas?

Om jag har köpt en klocka (värde 30 000kr) och misstänkte att klockan var stulen vid köptillfället för tio år sedan, vad kan hända om jag lämnar in klockan till en urmakare som ser i ett register att klockan varit stulen? Kan jag bli staffad? Måste urmakaren återlämna klockan till mig? Har urmakaren rätt att polisanmäla mig?

Lawline svarar

Hej! En köpare får i vissa förhållanden behålla en köpt sak och anses vara den rätte ägaren till den, trots att det senare framkommer att den inte tillhörde säljaren från början, om han eller hon vid själva köptillfället inte hade skäl att misstänka att så var fallet. Man talar med andra ord om ett godtrosförvärv. Dessa typer av köp regleras i lagen om godtrosförvärv av lösöre, se närmare http://lagen.nu/1986:796. Men så är inte fallet i denna situation. Du säger att du vid själva köpet misstänkte att klockan var stulen. Om det visar sig att så var fallet och klockan faktiskt är stöldgods kan du aldrig anses som den rätta ägaren till klockan, då stulen egendom inte kan godtrosförvärvas överhuvudtaget, se 3 § i ovan nämnda lag. Vad gäller urmakarens rättigheter och skyldigheter, bör han i första hand om han nu skulle kunna se att klockan är anmäld som stulen i något register, anmäla det direkt till polisen. Polisen gör då en egen brottsanmälan och utreder frågan närmare om vem som har rätt till klockan osv. Om du kan bli straffad eller inte kan jag tyvärr inte svara på då jag har för lite fakta kring omständigheterna att grunda mitt svar på. Om du har fler funderingar kring detta tveka inte att höra av dig igen. Med vänliga hälsningar,
Ani BabakhanlooRådgivare