FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/03/2008

Skyldig att betala för vara jag aldrig fått?

Hej Jag har en enskild firma och beställde i augusti en produkt från en grossist för 1305 kronor inklusive frakt och moms. Det anlitade fraktbolaget slarvade bort paketet och i januari ersatte de grossisten med 500 kronor utan moms. Nu kräver grossisten mig på 1305 minus 500 kronor, allt inkusive moms. Jag ska alltså enligt grossisten betala 805 kr inklusive moms för en vara som jag aldrig fått. Grossisten krävde fraktbolaget på 1148 kr inkl. moms i ersättning. Alltså en nettoförlust på 418,40 kr efter ersättningen. Är detta rimligt eller vågar jag låta bli att betala? Hur mycket skulle detta kosta mig om jag förlorar en eventuell rättstvist. Jag har erbjudit mig att betala hälften av de 418,40 för att vi ska hjälpas åt i den här sitiationen. Grossisten skriver så här angående frakter: \"Alla utgående leveranser skickas i fraktriskhänseende fritt från Linköping. Kunden står alltid för risken under transportsträckan - allt enligt standard transportvillkor.\" Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Mellan dig som näringsidkare och grossisten gäller köplagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1990:931. Enligt lagens 3 § gäller avtalsfrihet, dvs. köplagen gäller bara i den mån ni som parter inte har avtalat om någonting annat. För att avgöra vem som står risken för varan under transporten, måste man först konstatera när varan har avlämnats. I lagens 7 § 1 st behandlas det s.k. platsköpet. Dvs. ett köp där varan ska transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor. Avlämnandet sker då när varan överlämnas till köparen. Detta gäller oavsett om säljaren transporterar varan själv eller om en självständig transportör har anlitats. Om varan i annat fall ska transporteras till köparen, och inget annat har avtalats, sker avlämnandet när varan överlämnats till en självständig transportör. Som jag förstår din fråga har grossisten i sina allmänna villkor angivit att varan transporteras "fritt från Linköping". Detta innebär enligt KöpL 7 § 3 st att avlämnandet av varan sker först när varan har kommit fram till Linköping. Det framgår inte av din fråga var grossisten är belägen eller var du bor, men jag utgår från att grossisten har sin verksamhet i Linköping, varför avlämnandet kommer anses ha skett när varan lämnar Linköping. Enligt 12 § är då du som köpare skyldig att betala för varan även om den förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. Detta innebär dock inte att det är du som nödvändigtvis kommer behöva bära kostnaden för den bortkomna varan. Du kan kräva ersättning av transportföretaget enligt skadeståndslagen 2 kap 1 § (som du hittar http://www.lagen.nu/1972:207) för det som du tvingas utge till grossisten. Du bör alltså inte bara låta bli att betala utan meddelande till grossisten och vad en eventuell förlorad tvist kan komma att kosta dig går tyvärr inte att besvara här. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare