FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/04/2008

Rätt att sälja ej hämtade saker

Jag har en kund som lämnade in en högtalarlåda till vår verksamhet för ungefär tre år sedan. Lådan skulle uppgraderas så vår återförsäljare fick ett prisförslag. Återförsäljarens kund bestämde sig till slut för att inte uppgradera. Tyvärr blev högtalarlådan aldrig upphämtad igen och efter två år slängde vi högtalaren då den är av ett fabrikat som vi inte jobbar med. Ett år senare efter att vi slängt den (nu) vill slutkunden ha tillbaka lådan. Det vi har gjort är att låtit specialbygga en identisk låda. Min fråga är om vi kan fakturera lådan och dess komponenenter samt arbetstid. Jag undrar också hur länge vi är skyldiga att lagerhålla saker. Inga papper har blivit skrivna på det här jobbet om hur länge vi skall ha lådan hos oss samt inget har blivit sagt. Den blev bara inlämnad och tyvärr kvar hos oss.

Lawline svarar

Hej, genom att högtalarlådan lämnades in till Er övertog Ni också ansvaret för lådan (så kallad vårdplikt). Eftersom Ni inte hade avtalat om att lådan skulle förvaras under en viss tid så gäller det ansvaret tills vidare. En möjlighet att komma i från den här typen av problem där kunder glömmer eller låter bli att hämta sina saker, är att använda sig av Lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats. Den lagen kan läsas http://www.lagen.nu/1985:982 . I just det här fallet får avtalet mellan Er och kunden anses ha upphört när kunden valde att inte genomföra uppgraderingen eftersom Ni då inte skulle göra något ytterligare med högtalarlådan. Mer än ett har alltså gått från att avtalet upphörde att gälla. Enligt 4 § punkt 1 i den nämnda lagen har Ni därför haft rätt att sälja högtalarlådan utan att först kontakta kunden, vilket krävs i normala fall (3 §). Kunden kan därför inte kräva ersättning av Er för att Ni slängt högtalarlådan. Frågan om Ni kan fakturera material och arbetstid för den nybyggda varan är beroende på om kunden verkligen har beställt detta arbete av Er eller inte. Om kunden t.ex. har sagt att denne vill ha tillbaka lådan oavsett hur det går till och vad det kostar, så kan Ni fakturera för Era kostnader. Om kunden däremot bara har bett om att få tillbaka den låda som lämnades in tre år tidigare är detta inte detsamma som att beställa tillverkningen av en ny, och då kan Ni bara kräva att kunden betalar om denne verkligen vill ha lådan för det priset. Den generella frågan om hur länge man måste lagerhålla saker kan alltså besvaras enligt följande: om det har gått mer än ett år från det att uppdraget/arbetet har slutförts eller avtalet av någon anledning inte har slutat gälla, har näringsidkaren rätt att sälja (eller slänga) varan. I annat fall måste kunden få besked om att varan skall hämtas och att den kan komma att säljas om den inte hämtas inom den tid som anges i beskedet. Denna tid måste vara minst tre månader. Jag beklagar om svaret blev långt och något invecklat, men hör gärna av Er om Ni har några ytterligare frågor! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare