FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/03/2008

God tro vid bilaffär

Hej jag skulle vilja ha en förklaring om köp i god tro. det är så att jag fick hjälp av en som skulle sälja min bil på uppdrag och han garanterade att han kunde sälja min bil inom 10 dagar och det gjorde han, men jag fick aldrig mina pengar för bilen och det var 90.000 kr. Han sålde den till en bilfirma. När jag fick reda på det “samma dag” så kontaktade jag firman och sa att dom INTE skulle genomföra affären för att jag misstänkte att jag inte skulle få några pengar för bilen men istället så säljer dom bilen och jag tar kontakt med dom nya ägarna och säger att dom ska lämna tillbaka bilen för att bilen är fortfarande min genom att jag inte har fått betalt och då åberopar hon att hon har köpt bilen i god tro efter hon har pratat med bilfirman, han som skulle sälja bilen har begått bedrägeri, bilfirman häleri och köparen har köpt stöldgods. Det jag nu undrar är hur det är med köp i god tro i detta fall då alla parter har vetat om att jag har blivit lurad på bilen och allt detta är inom 4 månader. Vad är riktigt?? Tacksam för svar ps vill ni veta mer detaljer så får ni gärna höra av er..

Lawline svarar

Först måste en gränsdragning som kommer visa sig vara viktig göras. Med stulen bil avses en bil som olovligen har tagits ifrån dig. Den här bilen har inte olovligen tagits eftersom du frivilligt har lämnat bilen till en man som visade sig vara en bedragare. Bilen ska alltså inte behandlas som stöldgods. Som jag förstår dig i din fråga så har bedragaren fortfarande ditt uppdrag att sälja bilen när han gör det. Senare samma dag kontaktar du bilfirman och vill stoppa affären. Om bilen då redan är överlåten till bilfirman blir det inte någon situation för ond och god tro. Bedragaren hade uppdrag att sälja din bil och bilfirman gör ett giltigt förvärv. Då spelar det ingen roll att du senare underrättar firman och köparna att du betraktar det som din bil. Om du kontaktar bilfirman innan de har köpt bilen blir situationen en annan. Bilfirman kan då omöjligt hävda god tro. Då blir det också aktuellt med en prövning av köparnas goda tro. Kraven för att en bil ska kunna godtrosförvärvas är högt ställda. Trots detta tror jag att om priset har varit normalt och alla papper har varit välordnade så har köparna gjort ett godtrosförvärv. Det kan inte upphävas av att du efter att de har köpt bilen meddelar dem att du inte har fått betalt för bilen. Så till slut till vad du kan göra i de olika fallen. I det första fallet kan du bara gå på bedragaren. Han är skyldig dig pengar, men bilen har du ingen rätt till. Om du meddelade bilfirman innan eller i samband med att de köpte bilen så skulle du ha haft rätt till bilen om de inte vidareförsålt bilen. Bilfirman har alltså äventyrat din rätt till bilen och är skadeståndsskyldiga mot dig. Du kan sedan använda skadeståndet till att lösa tillbaka bilen från köparna för samma pris som de betalade för bilen. Det har du rätt till trots köparnas goda tro Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare