FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/05/2008

Distansköp utanför EU

Kreditkortsköp på nätet. Jag har nyligen beställt varor från ett företag utanför EU och betalat med kreditkort. Av tre beställda exemplar levererades bara ett men företaget hävdar att alla tre var med i detta paket. Jag har bett banken göra en utredning men undrar redan nu vad är praxis i liknande ärenden? Jag kan ju inte bevisa vad paketet (inte) innehöll? /mvh

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt mail! Det är tyvärr omöjligt att svara på din fråga då det i sådana här fall är det den lag och praxis som finns i det land där försäljaren har sitt driftställe som är den som skall tillämpas. Vår svenska Distans- och Hemförsälningslag gäller således inte utanför Sveriges gränser. Konsumentlagstiftningen inom EU är relativt harmoniserad men utanför EU varierar den mycket varför något svar på din fråga utifrån givna förutsättningar inte kan givas. Med vänliga hälsningar
Rådgivare