FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/03/2008

Får bolag kräva retur av obeställda varor?

Som vi har förstått det får man inte skicka ut en varor till konsumenter utan att de beställt dem och samtidigt begära att de ska betala portot för att skicka tillbaka produkten om de inte vill ha den, stämmer detta? Var i lagboken kan vi hitta stöd för detta? Får man skicka ut varor till kunder som ej har beställt och på samma sätt begära att de skickar tillbaka varan om de inte vill ha den fast då portofritt? Tacksam för snabba svar! MVH. Camilla, Martin och Malin

Lawline svarar

Hej, Jag utgår från att bolaget medvetet valt att skicka varor till dig, trots att ni båda vet att ett avtal ej träffats. Som utgångspunkt gäller avtalslagens bestämmelser beträffande ingående av avtal, se http://lagen.nu/1915:218. De bolag som skickar ut obeställda varor kan sålunda inte luta sig på något avtal om köp ingånget mellan konsumenten och bolaget och kan därför naturligtvis inte kräva betalning för varorna. Eftersom det inte finns något avtal som reglerar förhållandet mellan konsumenten och bolaget finns det inte heller någon plikt för konsumenten att betala porto eller ens att skicka tillbaka varan, man kan säga att det är negativt bestämt juridiskt sett. Utan lagstöd som tvingar konsumenten att agera på ett visst vis finns givetvis inget som binder konsumentens handlande, vad bolaget än hävdar. Bolaget kan inte kräva att konsumenten skickar tillbaka en vara, ens om det kan ske portofritt. Om bolaget vill träffa avtal med konsumenten om transport av en vara står det dem fritt att göra så, men konsumenten kan ju kräva den betalning denne anser att det är värt. Alternativt kan bolagets företrädare komma och hämta varan. Tänk dock på att det fortfarande är bolagets egendom och jag rekommenderar dig att se till så egendomen inte skadas eller så att bolagets återtagande omöjliggörs. Bolag som gör såhär bryter mot god marknadsföringssed enligt marknadsföringslagen, se 12 § http://lagen.nu/1995:450. De kan då påföras en avgift enligt 22 § nämnda lag. Se också vad konsumentombudsmannen säger om liknande förfarande http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1906&lngCategoryID=1028. Med vänlig hälsning
Jens ÅströmRådgivare