FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/03/2008

Skadestånd vid avbrutet lägenhetsköp

Hej! Såg ert svar enl nedan i en tidigare fråga ang önskan bryta köpekontrakt på bostadsrätt: "Om du så att säga "bara" ångrat dig så har du tyvärr inte rätten på din sida utan kan komma att bli ersättningsskyldig gentemot säljaren" Följdfråga: Vad kan ersättning tänkas vara - "enbart" handpeng eller riskeras större kostnader? Ex.vis i fall där bostadsrätten sannolikt minskat i värde innan tillträde och ny köpare inte kan hittas till ursprungligt pris e.d?

Lawline svarar

Hej, Om ni inte har avtalat vad ersättningen ska vara så ska ersättningen motsvara all skada som säljaren drabbas av till följd av att du har ändrat dig. Ersättningen är inte begränsad till handpenningen och om skadan skulle bli mindre än handpenningen har du rätt att få tillbaka skillnaden. Typiska skador i ett avbrutet köp är prisskillnad om säljaren inte får samma pris vid ny försäljning och mäklarens arvode. Båda dessa poster kan bli ganska stora belopp. Vänlig hälsning
Gustaf LidegranRådgivare