FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/04/2008

Fordrans preskription

Finns det en preskriptionstid för skulder beroende på hur länge en fodringsägare underlåtit att påminna om skulden? Jag har varit förvaltare åt en person sedan 2005. I januari 2008 inkommer ett förelägande från ett inkassoföretag som inte hört av sig under hela tiden. Är denna skuld preskriberad? Tacksam för svar /Horst Bodinger

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel preskriberas enligt preskriptionslagens 2 § 1 stycke en fordran efter 10 år (se http://lagen.nu/1981:130). I samma § 2 stycket stadgas dock att konsumentfordringar, vilket det torde röra sig om i detta fall, preskriberas efter 3 år. Enligt samma lags 5 § kan dock preskriptionstiden avbrytas om någon av de där uppräknade händelserna inträffar. Ett föreläggande från ett inkassoföretag torde vara en typisk sådan preskriptionsavbrytande åtgärd som gör att en ny preskriptionstid börjar löpa enligt samma lags 6 §. Det framgår inte av frågan när fordran uppkommit, men om det är innan januari 2005 och ingen av åtgärderna i 5 § vidtagits är fordringen preskriberad (återigen förutsatt att det är en konsumentfordran vilket inte heller framgår). Lycka till! MVH
Tobias AnderssonRådgivare