FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/06/2008

r slutfakturan det sista krav som kan ställas?

Hej! Är en "slutfaktura" den absolut sista betalning som kan krävas av, t.ex., ett el bolag. Alltså när man betalat en slutfaktura kan man hävda att ingen skuld finns kvar?

Lawline svarar

Hej, Slutfakturan från till exempel ett el-bolag är som regel den allra sista betalningen som görs när man lämnar el-bolaget. Skulle denna faktura emellertid vara felaktig, alltså om el-bolaget har gjort en felberäkning och krävt för lite pengar, kan man inte hävda att skulden inte finns kvar på grund av att man betalat en slutfaktura. Fordran, i det har fallet skulden, finns fortfarande kvar och kan senare krävas. Skulle något krav inte komma på 3 år, i ett näringsidkare-konsument förhållande, är emellertid fordran preskriberad och något krav kan således inte framföras efter denna tid, Preskriptionslag, 1981:130, 2 §. Gäller det inte ett näringsidkare-konsument förhållande är preskriptionstiden istället 10 år. Med Vänliga Hälsningar,
Rådgivare