Påminnelseavgift trots att fakturan ej kommit fram
Jag har emottagit en påminnelsefaktura från ett företag med en påförd påminnelseavgift gällande en tidigare faktura som förfallit 14 dagar tidigare. Dock har jag aldrig mottagit "originalfakturan" som företaget hävdar att de har skickat per post. Talade med företagets kundtjänst igår och förklarade problemet. De fortsätter hävda att fakturan har skickats och att jag är ansvarig för att den betalas inkl. påminnelseavgift, trots att den inte har kommit mig tillhanda. Jag har aldrig någonsin glömt bort att betala en räkning i tid. Om en faktura inte kommer mig tillhanda, hur ska jag då veta om att jag har en obetald skuld till ett bolag? Borde inte ansvaret ligga på gällande bolag tills fakturan kommit mig tillhanda? Min fråga är; har ett företag rätt att kräva kund på en påminnelseavgift för en obetald faktura som kunden aldrig fått? Själva fakturan betalade jag direkt men påminnelseavgiften bestrides i högsta grad.
Lawline svarar
Alexandru MilerRådgivare