FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/06/2008

Betala oriktig mobilfaktura?

Hej! Jag har fått ett flertal fakturor från två olika företag där det står att jag har ringt betalsamtal. Det har jag inte gjort då det mobiltelefonnr som använts inte tillhör mig och jag har heller aldrig haft det numret. De säger att de har gjort en sk A-nr identifiering och säger att det är jag som står på det telefonnr. Jag kollade upp detta och Telenor som har det påstådda mobilnr säger att det är ett oregistrerat kontantkort. Senare visar det sig att jag står för numret hos 118118 men med en gammal adress(över 1 år). 118 118 säger att de fått uppgifterna från telenor. Telenor förnekar detta. Jag har gjort en polisanmälan och bestridit samtliga fakturor. Måste jag betala trots att det inte är jag som gjort samtalen? Vad har jag för rättigheter i denna sak?

Lawline svarar

Hej! Du har gjort precis rätt som har bestridit fakturorna och polisanmält. Du behöver inte betala för samtal som du inte har ringt. Om de här företagen vill få betalt av dig får de lov att ta det hela till tingrätten och där är det de som har bevisbördan för att du har ringt samtalen. MVH
Rådgivare