FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/06/2008

Dröjsmål vid konsumentköp

Skrev på köpavtal med mchandlare 2 juni har idag inte fått mc och troligen inte förrän den12/13 juni. Kan jag bryta avtalet eller hur lång tid har säljaren på sig att leverera. Den klarade inte bes. Inget skrivet lev.datum, står bara enligt branchregler.

Lawline svarar

Hej, I detta fall är konsumentköplagen (KKL) som du hittar http://lagen.nu/1990:932, tillämplig då jag antar att du har köpt mc som privatperson. Enligt 3 § KKL är lagen tvingande till konsumentens förmån. Det innebär att man ej kan avtala bort något i lagen så det blir till din nackdel. Enligt 5 § KKL skall om ingen bestämd tidpunkt följer av avtalet varan avlämnas inom skälig tid. Utgångspunkten är att parterna i princip har frihet att själva bestämma när varan skall avlämnas. För att en bestämd tidpunkt skall anses följa av avtalet fordras att det står klart vilken dag avlämnandet skall ske. Tidpunkten är således ej bestämd om säljaren tex skrivit att leverans skall ske till sommaren. Vad som är skälig tid bedöms med hänsyn till varans art och beskaffenhet, orsaken till tidsutdräkten i förhållande till vad som är normalt, de olägenheter som en tidsåtgång utöver det normala innebär för konsumenten osv. En skälig tid kan alltså vara en relativt kort tidsperiod. En helhetsbedömning får dock göras. Eftersom bestämmelsen är tvingande till konsumentens förmån kan du som köpare göra gällande påföljder för dröjsmål även om säljaren skulle ha förbehållit sig en mycket långtgående rätt att själv bestämma tidpunkten för leveransen. Du kan alltså ha rätt att häva köpet oavsett vad som överenskommits om leveransen dröjer längre än vad som är skäligt. Dock krävs för att häva köpet att dröjsmålet är av väsenligt betydelse för dig, 13 § KKL. Orsaken till dröjsmålet saknar betydelse för att häva men det är du som köpare som måste visa att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig. Om hävning ej skulle vara aktuell kan du hålla inne med betalning, 11 § KKL eller kräva att säljaren fullgör köpet, 12 § KKL. Du kan dessutom ha rätt till skadestånd, 14 § KKL. Avgörande är alltså om det i avtalet står en bestämd tidpunkt när avlämnandet skall ske. Att avlämnandet skall ske enligt branschregler är troligtvis inte en tillräckligt bestämd tidpunkt och du får utgå från vad som är skälig tid. Det är svårt att säga något om vad som skulle vara skälig tid då jag inte vet förutsättningarna för köpet eller leveransen. Men man kan ju alltid utgå från vad som hade varit skälig tid för en liknande vara hos någon annan säljare. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare