Lånebedrägeri

En tidigare bekant har lyckats låna pengar i mitt namn. På något sätt har han fått min underskrift på en låneansökan hos Nordax. Även en annan person har drabbats. Han står som medlåntagare utan någon som helst vetskap om det hela. Återbetalningarna har gjorts ua under ett år av vår bekant, men har nu upphört. Vår bekant går ej att få tag i. Nordax har nu kontaktat hos och kräver tillbaka pengarna. Inga skuldebrev eller annan information har skickats till mig. Vi har bägge polisanmält händelsen. Nordax ger sig inte. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Jag förstår att det kan kännas väldigt jobbigt att ha hamnat i den här situationen och att det också kan kännas orättvist att bli indragen i en rättslig process utan att man tycker att man har gjort någonting fel. Ni har gjort rätt i att polisanmäla händelsen, att falskeligen begagna sig av en annan persons underskrift på ett låneavtal är att anse som urkundsförfalskning (14:1 brottsbalken). Dessutom innebär det att er bekant kan ha gjort sig skyldig till bedrägeri då denne har vilselett Nordax att utfärda ett skuldebrev i ert namn, detta innebär vinning för bedragaren och en förlust för Nordax som har lånat ut pengar till en person som inte har för avsikt att betala tillbaka (9:1 brottsbalken).

Frågan är om ni nu kan få tillgång till skuldebrevet med tanke på banksekretessen som råder och det faktum att Nordax för tillfället inte är säkra på vem som faktiskt har skrivit under skuldebrevet. Oavsett detta måste Nordax ändå ge ut skuldebrevet till polisen för att de ska kunna bedriva en ordentlig förundersökning.

Om ni verkligen är säkra på att ni inte har tagit ett lån hos Nordax (varken du eller medlåntagaren), har ni ingen skyldighet att betala de fakturor banken skickar ut, ni får helt enkelt meddela att ni bestrider betalkravet. Det Nordax kan göra i det här läget är att välja att på något sätt frysa fakturorna som de skickar dig i avvaktan på en dom från tingsrätten. De skulle också kunna låta ”er skuld” gå vidare till ett inkassoföretag eller Kronofogden. Ni ska inte bli rädda om ert ärende går vidare till Kronofogden, de har ingen större rätt att kräva er på pengar än Nordax har om de saknar ett rättsligt hållbart krav

Hoppas att detta ger svar på er frågor.

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare