FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/08/2009

Åtgärder vid upphörande av renovering

Jag har anlitat ett byggföretag att utföre omfattande renoveringar på mitt hus. Vi skrev avtal gällande vad som skulle utföras innan påbörjandet av arbetet. De har nu utfört ca 70% av arbetet, och har sedan försvunnit. Det går inte att nå dem på deras telefoner. Att anlita en ny byggfirma medför ökade kostnader för mig. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Som första åtgärd skulle jag fortsätta försöka få tag i dem då de är skyldiga att samråda med dig som konsument, men om det drar ut på tiden finns det ett antal åtgärder som du kan vidta. Förutsatt att de inte har upphört med sitt arbete pga något förhållande från din sida så verkar det som att det föreligger dröjsmål i byggföretagets utövande av renoveringen. Detta beror på när tiden för avslut på renoveringen löpt ut och om inget avtalats så när det skäligen skall anses vara färdigställt. Är så fallet har du alternativen att hålla inne med betalningen för att ge dig säkerhet på att arbetet avslutas. Du kan även kräva att byggföretaget avslutar renoveringen och du kan besluta att häva återstående del av avtalet eller eventuellt hela, vilket beror på vilken inverkan det har för dig att arbetet inte har färdigställts. Att avtalet hävs innebär att byggföretaget då inte har rätt till betalning för tjänsten eller delar av tjänsten. Dock om avtalet hävs i sin helhet har de rätt att återfå det material de tillhandahållit. Hävs avtalet till en viss del har byggföretaget rätt till betalning för tjänsten i sin helhet med avdrag för vad det kommer att kosta dig att få ett annat företag att utföra sista delen av renoveringen. Dessutom har du oavsett vilken av dessa alternativ som du känner är aktuella rätt till att erhålla skadestånd för dröjsmålet, om inte anledningen till att arbetet avslutades berodde på något hinder som man inte kan förvänta sig att byggföretaget kunde klara av. Möjligheten finns även att byggföretaget anser sig vara färdiga med sitt arbete och då har du mer eller mindre samma alternativ att åberopa fel i tjänsten istället. Konsumenttjänstlagen (1985:716) hittar du https://lagen.nu/1985:716 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare