FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/07/2009

Informationsplikt vid prishöjning av utförd tjänst?

Hej! Vi har nyss fått vårt badrum renoverat och i vårt avtal med plattsättarföretagte fanns en totalsumma på vad vi skulle betala. I avtalet ställs upp vissa förutsättningar bla att max 250 kg golvvärmespackel förutsätts gå åt men att eventuellt större mängder kan utgå. Dessutom sätts det upp att reglering av priset kan förekomma beroende på storleken av plattor, kostnader för uppspackling för att det ska bli samma nivå mellan kakel och mosaikplattor. Jag undar nu var ansvaret för dessa kostnader ligger. På vem ligger det att få reda på om tilläggskostnader kommer att förekomma? Ligger det inte på säljaren att berätta för oss hur mycket mer priset kommer att förändras och när ska detta i så fall ske? Vi har nu fått fakturan och ser att priset ändrats beroende på vissa tillägg men borde de inte informerat oss innan och hur mycket priset skulle förändras eller ligger det på mig som köpare att ta reda på?

Lawline svarar

Hej! Det stämmer att säljaren skall informera er vid händelse av att priset kan gå utöver vad som tidigare har sagts, säljaren skall alltid ta vara på era intressen som konsumenter och samråda med er så mycket som möjligt. Detta följer av 4, 6 §§ och 8 § ktjL. Tidpunkten för när säljaren skall informera er är när denna börjar märka att det kan bli dyrare än vad som sagts, ca 15% högre än den ursprungliga prisuppgiften eller vid mindre procent som rör höga belopp av pengar. Säljaren skall då begära era anvisningar om hur han skall fortsätta . I detta läge hade ni möjlighet att då avbeställa tjänsten enligt 42-44 §. Ni har dock en möjlighet enligt 7 § ktjL att inte betala mer än vad som sades som ursprungligt pris. Om ni påvisar att ni aldrig skulle ha låtit arbetet fortgå med den ökning som skedde på det ursprungliga priset, då de aldrig informerade er eller frågade hur ni ville göra. Dock i och med ert avtal kan det anses som att säljaren haft goda skäl att anta att ni ville ha arbetet färdigställt även med en viss prisökning. Konsumenttjänstlagen (1985:716), ktjL hittar du https://lagen.nu/1985:716 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare