FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/02/2009

Hävning vid köp av bil i befintligt skick

Jag köpte begagnad bil för 8 dagar sedan. Vi skrev ett köpeavtal dock missade vi att skriva datum. Men vi fick med vad? av NN till MM för summan SEK. Vi skrev in i avtalet att bilen köptes i befintligt skick. På den sjätte dagen som ägare kraschar växellådan. Reparationskostnaden av denna skulle vara nära inköpspriset. Har jag rätt att häva köpet?

Lawline svarar

Av frågan framgår inte om bilen köpts av en näringsidkare eller av en privatperson. Framställningen nedan avser köp av privatperson vilket gör köplagen tillämplig (se https://lagen.nu/1990:931) Befintligt skick regleras i 19§. Där stadgas att varan, trots att den sålts i befintligt skick, kan anses felaktig under vissa förutsättningar. Så kan vara fallet om säljaren lämnat oriktiga uppgifter om varan före köpet, om säljaren underlåtit att upplysa om brister som köparen kunde räkna med att bli upplyst om eller om varan, i förhållande till priset, är väsentligt sämre än vad köparen med fog kunde förutsätta. Dock får köparen enligt 20 § inte göra gällande fel som han vid en undersökning av varan borde ha uppmärksammat. Huruvida omständigheterna i det specifika fallet ger upphov till ansvar för säljaren är med tanke på den knapphändiga informationen svårt att svara på. Skulle säljaren anses ansvarig för felet får köparen enligt 39 § häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde insett det. Dock har säljaren enligt 36 och 37 §§ rätt att avhjälpa felet eller företa en omleverans, vilket utesluter köparens rätt till hävning. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare