FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/02/2009

Säljarens bristande vårdplikt = avtalsbrott

Hej! Enligt 21 §2 st KöpL anses varan även felaktig om det till flöljd av säljarens avtalsbrott uppkommer en försämring också efter riskens övergång. Exempelvis om installationen av varan efter avlämnandet går fel. Kan man även gör fel gällande med 21 § 2st pga av att säljaren inte iakttagit sin vårdplikt enligt 72 §, om köparen exempelvis blivit försenad med att ta hand om sin vara? Är bristande vård då att betrakta som \"avtalsbrott\"?

Lawline svarar

72 § KöpL (se https://lagen.nu/1990:931) innebär att säljaren har en plikt att vårda varor som köparen av någon anledning, som beror på köparen, inte hämtar eller tar emot en vara enligt avtal. Säljaren ska då vårda varan för köparens räkning och vidta skäliga åtgärder för att varan inte ska förstöras eller skadas. Vården ska ske med sån omsorg som säljarens skulle ha vidtagit om det varit dennes egna vara. Vårdplikten är således relativt omfattande. Försummar säljaren sin vårdplikt är det att se som ett avtalsbrott som ger köparen rätt att vidta åtgärder som omleverans, avhjälpande, prisavdrag och hävning. Eftersom risken för varan gått över på köparen då vårdplikten aktualiseras så är 21 § 2 st KöpL tillämplig och varan kan anses som felaktig om den förstörts då säljaren vårdade den. Detta förutsätter naturligtvis att säljaren i så fall inte vårdat varan som denne hade skyldighet att göra dvs. att säljaren inte vidtagit skäliga åtgärder för att vårda den. Vad som är skäliga åtgärder beror på vad det är för vara, vilket värde den har, hur dyrt det skulle vara att begränsa aktuella skador etc. Man bör dock ha i åtanke att anledningen till att vårdplikten i 72 § KöpL kommer i fråga är att köparen av någon anledning inte har medverkat till köpets fullbordan genom att hämta eller ta emot varan, 50 § KöpL. Det är således primärt ett avtalsbrott från köparens sida som leder till en situation där fråga om säljarens vårdplikt inte varit tillräcklig. Dröjer köparen med att höra av sig etc. så kan istället säljaren ha rätt att vidta åtgärder som att sälja varan vidare.
Lovisa CronstedtRådgivare