FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/03/2009

Säljarens hävningsrätt vid försäljning av bostadsrätt

Jag och min kille sålde vår bostadsrätt för ett par månader sen och köparna ska ta över lägenheten i sommar. Vi har skrivit på köpeskontrakt och dem har betalat handpenning. Nu är det så att vi har ångrat försäljningen och skulle vilja ha tillbaka den. Finns det någon sätt att \"få tillbaka lägenheten\"?

Lawline svarar

Hej. Jag uppfattar er fråga som att ni vill häva försäljningen av er bostadsrätt. Bostadsrätter anses inom juridiken utgöra lös egendom, varför köplagen (1990: 931) är tillämplig. Eftersom köpekontrakt är upprättat och handpenning erlagd anses avtal ingånget. Som säljare har man då ingen möjlighet att häva köpet utan ett väsentligt avtalsbrott från köparens sida (jmf Köpl 54, 55 §§). Om ni inte skulle hålla fast vid köpet innebär det väsentligt avtalsbrott från er sida, varför ni då riskerar skadeståndsansvar. Slutsats; Det finns ingen laglig rätt för er att kräva att köpet hävs, men det kanske går att avtala fram en lösning som gör att ni får behålla lägenheten? Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare