FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/10/2009

garanti vid bostadsrätt.

Jag sålde min lgh genom en mäklare för över 2 år sedan. I samband med kontraktet skrev jag på en garantiklausul där jag garanterade att vvs och el var fackmannamässigt utfört. Jag fick intrycket att garantin löpte parallellt med de 2 år som ett felansvar för en bostadsrätt löper. Nu har köparen hört av sig och hävdar fel i badrummet. De har varit i kontakt med en advokat som säger att garantin gäller i 10 år enligt köplagen. Jag har läst köplagen och har ej kunnat hitta någon paragraf som stödjer advokatens påstående. Vad är det som gäller vid en sådan här garanti. Två år eller tio år? P.S. Garantiklausulen är införd som en del av köpekontraktet och ingen tid är satt för hur länge garantin skall löpa.

Lawline svarar

Hej, det är korrekt att vid köp av bostadsrätt mellan privatpersoner skall Köplagen tillämpas se här https://lagen.nu/1990:931. En garanti begränsar köparens undersökningsplikt. Direkta utfästelser eller garantier från säljarens sida ses nämligen som en viljeförklaring att bli bunden i visst avseende. Skulle fastigheten avvika från en utfästelse eller garanti föreligger således ett fel. När du pratar om 2 års felansvar hänvisar jag till 32 § KöpL där det föreskrivs att köparen skall inom två år reklamera felet från det att han tagit emot varan, annars förlorar han rätten till att åberopa att varan är felaktig, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. För att nu svara på din fråga är rättsläget som sådant att om garantin är tidsbestämd t.ex. ett år så förutsätts att felet förelåg redan vid avlämnandet. Om garantin är tidsobestämd, som i ditt fall, så lovar säljaren egentligen bara att varan ska uppfylla garantin vid avlämnandet men om varan avviker från varans normala hållbarhetstid svarar säljaren för fel. Det vill säga att du har inget felansvar i 10 år utan ansvarar för att det var fackmannamässgt utfört och att vvs och el skall hålla den tid som är det normala vid ett fackmannamässigt utförande. Köparen får inte ha försämrat varan genom vanvård eller onormalt bruk och försämringen får inte bero på olycksfall. Med vänlig hälsning
Thor-Amadeus MorillasRådgivare