FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/02/2009

Fel vid konsumentköp

Hej, Köpte en bil från bilhandlare i slutet av oktober förra året. Nu har turbon gått sönder och bilen går ej att köra. Jag har kontaktat företaget och de säger att det är sånt som händer och att jag kan få lita rabatt på reparationen. Bilen är en 02a och kostade 89000 när jag köpte den. När jag köpte den fick jag ingen varudeklaration, ringde säljaren veckan efter köpet och bad om en men han sa han inte hittade den. Fick en månads garanti, men inget papper på detta - eller information. Är det bara att bita i det sura äpplet eller finns det något att göra?

Lawline svarar

Hej. Vid besvarandet av frågan förutsätter jag att du har köpt bilen som privatperson och att den är avsedd att användas för ditt privata bruk. Ditt köp omfattas då av bestämmelserna i konsumentköplagen (KKL, se https://lagen.nu/1990:932). Enligt 3 § KKL är normalt villkor som är sämre för dig än vad lagen anger inte tillämpliga. Det är fråga om huruvida bilen är behäftad med ett fel eller. Det kan ju enkelt konstateras att bilen nu inte är i fullgott skick, men relevant för prövningen är om bilen var felaktig när du köpte den. Det innebär att om felet har uppstått efter att du köpt bilen är säljaren inte ansvarig för det. Att felet på bilen visar sig först efter 4 månader innebär inte att felet inte fanns på bilen redan från början, 20 § KKL. Enligt 20 a § KKL skall ett fel som visar sig inom 6 månader efter avlämnandet antas ha funnits där redan vid avlämnandet. Detta är vad som brukar kallas för en garanti. Juridiskt innebär det att säljaren måste bevisa att felet inte fanns där när du hämtade bilen. Som tidigare nämnts gäller alltså denna garanti även om säljaren enbart har givit 1 månads garanti. Sammanfattningsvis innebär det att om säljaren inte kan visa att felet har uppstått efter tiden för köpet kan du kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet, enligt 22 § KKL. Med vänlig hälsning
Micael KarlssonRådgivare