FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/10/2009

Hålla inne betalning

Jag har köpt en begagnad lastmaskin annonsen sade bra skick och på fråga om allt fungerade fick jag till svar att allt utom ett mindre oljeläckage vid motor,maskinen köptes och fraktades hem, då jag började andvända den upptäcktes att en kompressor som är ganska viktig för maskinens funktion ej fungerade tillfredställande,kontaktade säljaren, som är en entreprenadfirma får då hela tiden undvikande svar och han vill inte ta ansvar att hjälpa till att stå för kostnaden att laga den,säger inte köplagen att säljaren har ett ansvar att maskinen ar i fungerande skick om inte annat avtalas. Hur gå tillväga, jag har en faktura från dom för frakt av maskinen, kan jag hålla inne den tills dom gjort rätt för sig angående maskinen.

Lawline svarar

Enligt Köplagen 17§ se här https://lagen.nu/1990:931 är varan felaktig om den inte stämmer överrens med avtalet eller vad köparen med fog kunnat förutsätta. Om kompressorn är en viktig beståndsdel för lastmaskinens fungerande och säljaren inte har nämnt någon fel förutom ett mindre oljeläckage är varan att anse som felaktig. Fel föreligger även enligt 18 § om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan som kan antas ha inverkat på köpet. Felet måste även ha uppstått innan faran går över på dig. Och du måste ha reklamerat inom skälig tid. För att svara på din andra fråga så har köparen enligt 34 § rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, detta måste du begära i samband med att du reklamerar eller inom skälig tid efter denna. Om han vägrar att avhjälpa felet kan du kräva prisavdrag 37 §. Du har rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar kravet enligt 42 §. Du är välkommen åter om du har övriga funderingar. Med vänlig hälsning
Thor-Amadeus MorillasRådgivare