FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/03/2009

Hävning av konsumentköp

Vi har köpt en mobiltelefon men det funkar inte, vi har varit tillbaks till återförsäljaren och han har bytet simkortet 3x och saga att felet är simkortet, men det kan inte vara för simkortet funkar i andra telefoner, nu säger återförsäljaren och Mobiloperatör att det gå inte att häva köpet och vi har haft telefon för drygt två månaden och telefonen har inte funkat alls. Vad gäller för att häva köpet, har dem rätt att säga nej till att häva köpet?

Lawline svarar

Jag utgår i frågan ifrån att du har köpt telefonen i egenskap av privatperson. Under sådana omständigheter är konsumentköplagen tillämplig. Som köpare finns en rad hävningsgrunder att göra gällande. Fel i varan är en sådan grund, vilket stadgas i 22,29§§ i lagen. Utifrån din fråga finns det anledning att anta att din beskrivning faller inom ramen för vad som avses med fel i 16§ KKL. Då säljaren tydligen inte lyckats åtgärda telefonen och den fortfarande är behäftad med allvarligare fel, vilka torde anses vara av väsentlig betydelse för dig, ger lagen dig goda förutsättningar för att häva köpet. Vidare skall sägas att konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, vilket betyder att en näringsidkare inte har rätt att ge dig sämre villkor än de som lagen stadgar, se 3§KKL. Konsumentköplagen finner du https://lagen.nu/1990:932. Med vänlig hälsning,
John HerrmanRådgivare