FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/08/2009

När anses varan som felaktig & vad är säljarens ansvar?

Hej. det är så att jag köpte en cross för 2 veckor sedan för 20000:- och enligt säljaren så var motorn renoverad med ny kolv och kedja, efter 4 gången jag körde med hojen så rasade motorn och enligt verkstaden som kollat på motorn så var inte kolven ny och motorn var i dåligt skick redan innan jag köpte den, har säljaren nå ansvar? då han sa att motorn vid köpet var ny renoverad (vid köp skrevs ej kvitto men jag hade med mig en kompis) mvh

Lawline svarar

Hej Enligt köplagen 13 §, så övergår risken på köparen, när varan avlämnats enligt avtalet. Detta innebär att det är du som måste bevisa att det föreligger fel i varan. Om du kan bevisa detta (be t.ex. om ett utlåtande ifrån verkstaden) så har säljaren ett ansvar. Dock är det alltid svårt att bevisa exakt vad som utfästs och avtalats när inget kvitto har skrivits (även om ett muntligt avtal är lika giltigt i lagens mening). Enligt 17 § köplagen, så skall varan i form av art,mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Om inte annat följer av avtalet, skall varan * 1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, * 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning, * 3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och * 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan. Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig. I detta avseende bedömer jag att varan är felaktig enligt 1 punkten samt sista stycket. Säljaren gjorde en utfästelse om en fungerande nyrenoverad motor, och du hade inte fog att förutsätta att detta inte stämde. Med en dålig motor kan crossen inte heller användas för sitt avsedda ändamål. Enligt 30 § får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd enligt 37 § om varan är felaktig och felet inte beror på dig som köpare eller något förhållande på din sida. Du får även hålla inne med betalningen enligt 42 §. För hävning av köpet krävs dock att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. (Men då säljaren gjort en utfästelse eller garanti som i ditt fall, så presumerar man att säljaren insåg avtalsbrottet). För att läsa vidare i lagtexten, klicka https://lagen.nu/1990:931 Du måste dock reklamera att varan är felaktig enligt 32 § för att kunna åberopa att varan är felaktig. 32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Vänligen
Lawline Rådgivare