Lawline svarar
Hej,
Köplagen (KöpL) är tillämplig på ditt köp enligt 1, 4 §§ KöpL, se https://lagen.nu/1990:931. Vid dröjsmål som inte beror på köparen kan köparen antingen kräva att köpet fullgörs, alltså att varan levereras, eller häva köpet enligt 22 § KöpL, se https://lagen.nu/1990:931.
Rätten att häva köpet har köparen endast om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg detta enligt 25 § 1 st. KöpL, se https://lagen.nu/1990:931. I detta fall kan tänkas en sådan situation om klänningen var köpt till ett särskilt tillfälle och du inte hade möjlighet att använda den på grund av den sena leveransen och köparen kände till detta.
En alternativ grund för hävning är att du som köpare ger säljaren en tilläggstid inom vilken klänningen måste levereras. Om den inte levereras inom denna tid har du sedan rätt att häva köpet enligt 25 § 2 st. KöpL, se https://lagen.nu/1990:931.
Om köpet hävs ska parternas prestationer återgå. Om du redan har betalat klänningen har du rätt till ränta enligt 65 § 2 st. KöpL, se https://lagen.nu/1990:931.
Förutom fullgörelse alternativt hävning har du även rätt till skadestånd enligt 27 § KöpL se https://lagen.nu/1990:931. Detta gäller under förutsättning att du faktiskt lidit en ekonomisk skada (t.ex. tvingats köpa en annan klänning) och att köparen inte kan visa att anledningen till förseningen var ett hinder utom dennes kontroll (t.ex. fel i postgången).
Med vänlig hälsning