FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/08/2009

Häva avtal om försäljning av bostadsrätt

hej jag ville fråga om ett köpavtal . jag ville sälja min bostadrätt pga att min ekonomisk situation är dålig , jag anlitade mäklare och han hittade en köpare , vi skrev under ett köpavtal . nu har min situation blivit värre pga att jag kommer att blir bostadlös , det var en bekant som lovade mig att hyra hans bostad och han vill inte göra den nu . min fråga , kan jag backa ur köp avtalet ?

Lawline svarar

Hej, det skäl som du uppger vara din anledning till varför du vill häva köpet är inte tillräckligt för att du ska kunna backa ur avtalet. Däremot kan du vägra överlämna lägenheten till köparen, vilket anses vara ett dröjsmål enligt 22§ Köplagen. Detta agerande leder till att du kan bli skyldig att betala skadestånd och du kan även bli tvingad av domstol att ändå överlämna lägenheten. För att bedöma hur stort skadestånd skulle kunna bli måste du kontakta en jurist. Under förutsättningen att köparen kräver att du ska överlämna lägenheten till honom eller henne finns där en möjlighet att dina uppoffringar anses vara för stora (lagtexten talar om rimlighet). Att du blir bostadslös är enligt min mening inte nog för att du ska kunna häva köpet utan det som åsyftas är snarare import-/exportrestriktioner som omöjliggör en överlämning. Med vänlig hälsning
Mikael SödermanRådgivare